De beklemmende scène in Cinema Rex aan De Keyserlei blijft bij. Eerst wordt het publiek met holle slogans opgehitst, nadien trekt die dolle bende naar de synagoge in de Oostenstraat waar men alles kort en klein sloeg. Het toont aan hoe makkelijk en hoe snel mensen kunnen opgezweept worden. Vond je dat beangstigend?
Ja. Mensen zoeken een zondebok en projecteren hun persoonlijke frustraties daarop. De film toont fragmenten uit Der Ewige Jude, de propagandafilm van de nazi’s waarin men Joden vergelijkt met ratten en ander ongedierte. Het is zo gemakkelijk om anderen met woorden te ontmenselijken. We moeten daar echt voor opletten. Dat is in mijn opvoeding ook altijd zo gezegd. Mijn moeder verwees naar The Third Wave, een project op een Amerikaanse middelbare school waar een geschiedenisleraar een fictieve beweging opzette om zijn leerlingen te tonen hoe makkelijk het was om, naar analogie met het nazisme, mensen tegen elkaar op te zetten en in ongelijkwaardige groepen te verdelen. De waarschuwing om blind mee te lopen met de meerderheid heb ik als kind altijd meegekregen.
Je kwam op 8 mei 2024 tijdens de jaarlijkse Voorleesmarathon namen lezen van gestorven verzetshelden in het Fort Van Breendonk. Hoe was dat?
Ik vond het een hele eer dat ik daarvoor gevraagd was. Het thema raakt me echt diep. Ik had het Fort al bezocht in de voorbereiding van Wil. De kilte in die enge kamers, de martelkamer,… Gewoon het daar aanwezig zijn, benam me al de adem. Om dan die namen te lezen van mensen die het hebben meegemaakt, dat heeft me echt omvergeblazen.
Zulke projecten zijn broodnodig in de wereld van vandaag. Ze zeggen altijd dat we moeten leren uit het verleden, maar keer op keer blijken we daarin te mislukken. Daarom alleen al is het zo belangrijk om de verhalen uit het verzet te blijven vertellen.